وليمه خوردن و داوري درست کردن، با هم جمع نمي شوندامام علی(ع)      
به‌روز شده در: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶
عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: انتظار ما از وزیر علوم آینده این است که دانشجویان را پیاده نظام گروه‌های سیاسی نداند و به دانشگاه نگاه فرصت محور داشته باشد.

به گزارش غریو به نقل ازخبر گزاری فارس  علی محمدزاده عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در میزگرد «مطالبه تشکل‌های دانشجویی از وزیر علوم دولت یازدهم» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: انتظارات جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی از وزیر علوم یازدهم می‌تواند در حوزه‌های متفاوتی باشد. در ابتدای امر انتظار ما این است که وی فهم صحیحی از جایگاه دانشگاه داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه نهادی فرهنگ ساز است و باید ارتباط نزدیکی با جامعه خود داشته باشد و وزیر علوم آینده نیز باید به این مقوله توجه ویژه‌ای کند.

محمدزاده در ادامه خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه در کشور ما نهادی است که از بیرون در خاک فرهنگ ما کاشته شده است به همین خاطر یک بیگانگی میان دانشگاه و جامعه دیده می‌شد. نتیجه آن نیز یک دوگانگی بین دانشگاه و مردم بود. پس انتظار اولیه ما پیوند زدن دانشگاه به فرهنگ ایرانی است.

وی با اشاره به این موضوع که باید بین دانش نظری و عملی پیوند مستحکمی برقرار شود، خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های ما تناسب کافی بین این دو مقوله وجود ندارد. همچنین دانشگاه باید به مصائب جامعه خود چه در عرصه علوم اجتماعی و چه در عرصه فنی توجه ویژه داشته باشد.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی انتظار دیگر از وزیر علوم آینده را چنین عنوان کرد که وی باید توجه ویژه‌ای به محتوای دروس داشته باشد، خلاقیت دانشجویان را پرورش دهد و سواد و فهم درستی از جایگاه دانشگاه داشته باشد.

دانشگاه و جهاد علمی موضوع دیگری بود که محمدزاده به آن اشاره کرد و در همین رابطه گفت: برای اینکه علم متناسب با جامعه خودمان تولید کنیم بعد از انقلاب سنت را با مدرنیته پیوند دادیم و روحیه جهاد را در کنار کار علمی قرار دادیم. بدین معنی که یک دانشجو در کلاس درس این تصور را دارد که در خط مقدم جبهه است و این دستاورد انقلاب اسلامی است.

وی پیرامون موضوع دانشگاه و نشاط سیاسی نیز اظهار داشت: دانشگاه رسالتی سیاسی و اجتماعی دارد و وزیر علوم آینده باید عدالتی بین نقش علمی دانشگاه و نقش سیاسی آن ایجاد کند.

* وزیر علوم آینده نگاه فرصت محور به دانشگاه داشته باشد

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: انتظار از وزیر علوم آینده این است که فضای دانشگاه‌ها را برای فعالیت‌های هر چه بیشتر تشکل‌های دانشجویی باز کند و نگاه تنگ نظرانه‌ای در این خصوص نداشته باشد. همچنین دانشجویان را پیاده نظام گروه‌های سیاسی ندانند و به دانشگاه نگاه فرصت محور داشته باشد نه تهدید محور.

محمدزاده پیرامون ویژگی‌های دیگر وزیر علوم خاطرنشان کرد: در درجه اول وی باید نگاه درست و درک درست از جایگاه دانشگاه در انقلاب اسلامی داشته باشد. این در حالی است که در گذشته شاهد بودیم وزرای علوم فهم درست از دانشگاه نداشتند.

وی افزود: ویژگی دیگر آن است که وزیر علوم آینده نه خود باید امنیتی باشد و نه نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها داشته باشد چرا که در این صورت ما شاهد رکود دانشگاه‌ها خواهیم بود. وزیر علوم باید از دل دانشگاه برآمده باشد و سابقه فعالیت‌های دانشجویی داشته باشد.

عدم نگاه کمی‌گرایانه به دانشگاه ویژگی دیگر وزیر علوم آینده بود که محمدزاده به آن اشاره کرد و گفت اگر نگاه کمی‌گرایانه به دانشگاه‌ها حاکم شود باعث می‌شود وزیر علوم به دنبال پذیرش دانشجوی پولی برود که این باعث افت کیفیت دانشگاه‌ها خواهد شد.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون تعیین رؤسای دانشگاه‌ها نیز گفت: وزیر علوم آینده باید توجه داشته باشد که رؤسای دانشگاه‌ها نیز فهم درستی از دانشگاه‌ داشته باشند.

به گفته محمدزاده، باید در وزارت علوم از چهره‌های جدید استفاده شود چرا که شناخت کافی از وزرای 8 سال دولت خاتمی و احمدی‌نژاد به دست آمده است و حال باید کسی وزیر شود که ضعف‌های موجود دانشگاه‌ها در دوره 8 ساله دولت خاتمی و احمدی‌نژاد را برطرف کند و نگاه صادقانه و دلسوزانه به دانشگاه داشته باشد.

وی پیرامون مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت: نمی‌شود بحث فرهنگ در دانشگاه‌ها کرد و بخش نظری آن را نادیده گرفت. ما باید تعریف درستی از فرهنگ ارائه دهیم. چرا که فرهنگ لایه‌های مختلفی دارد، از جمله ارزش‌ها، هنجارها، نمادها و در آخر تکنولوژی.

محمدزاده ادامه داد: فرهنگ ایرانی عناصری مانند توحیدگرایی، معنویت‌گرایی و قائل بودن به یک نزاع ابدی بین حق و باطل و آمدن انسان به کمک حق را داراست و این مسئله پای انسان را به مباحث سیاسی باز می‌کند.

به گفته وی یک سیاست‌گذاری فرهنگی صحیح باید همراه سهم صحیح از فرهنگ ایرانی باشد و در مرحله بعد توجه به حق فرهنگی بروز پیدا می‌کند بدین صورت که فرهنگ هویتی مردم در عرصه‌های زندگی آنان بسط پیدا کند و این کار باید توسط نهادهای فرهنگ‌ساز مانند دانشگاه انجام شود.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با تاکید بر اینکه لازمه اجرایی شدن فعالیت‌ها و برنامه‌ها، فرهنگ است، خاطرنشان کرد: برای مثال در بحث اقتصاد مقاومتی بحث فرهنگ مصرف و سبک زندگی برجسته خواهد شد و در اینجا دانشگاه باید سبک زندگی متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی را نشان دهد.

موضوع دیگری که محمدزاده به آن اشاره کرد،‌ توجه به حقوق دانشجویان است، وی در این رابطه گفت:‌ باید در دانشگاه‌ها به حقوق دانشجویان احترام بگذاریم که دادن آزادی بیان و عدم نگاه امنیتی به دانشجو از این حقوق است. البته این حقوق باید در چارچوب فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات فرهنگی دولت‌های گذشته را دوباره تکرار کنیم، خاطرنشان کرد: وزیر علوم آینده نباید تاریخ را دوباره تکرار کند و نباید بگذارد که تجربیات گذشته ما بدون استفاده بماند. باید آسیب‌های فرهنگی گذشته را مورد بررسی قرار دهد.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی پیرامون مباحث دانشجویی نیز گفت:‌ بحث عدالت آموزشی اولین مسئله در آموزش است، بدین معنی که باید در نظام توزیع امکانات علمی عدالت وجود داشته باشد و این امکانات در یک استان و یا یک شهر متمرکز نباشد.

محمدزاده در ادامه گفت: بعضی استان‌های ما حداقل امکانات علمی را ندارند و باید وزیر علوم جدید در اولین اقدام این محرومیت را برطرف کند.

وی با اشاره به لزوم از بین بردن تمرکزگرایی آموزشی، اظهار داشت: نباید تصمیمات آموزشی در تهران گرفته شود و بعد به شهرستان‌ها ابلاغ شود.

محمدزاده در ادامه درباره مطالبات تشکل‌های دانشجویی از وزیر علوم آینده، عنوان کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویی باید جهت‌مند شوند چرا که در حال حاضر اکثر پایان‌نامه‌های دانشجویی ناظر به نیازهای کشور نیستند. همچنین افزایش بودجه‌های پژوهشی دیگر انتظار ما در حوزه صنفی و آموزشی است. همچنین بحث و توسعه پژوهش‌های کاربردی که نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی از کارآمدی لازم برخوردار است، از دیگر دغدغه‌های ماست.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در ادامه مطالبات خود از وزیر آینده بدین موضوع اشاره کرد که باید پذیرش دانشجویی پولی تعطیل شود و امکانات رفاهی دانشگاه‌ها خصوصی نشود.

به عقیده وی یکی از مصادیق بی‌عدالتی اجتماعی بومی‌گزینی است که باعث می‌شود تمامی دانشجویان کشور از امکانات علمی لازم استفاده نکنند که مصداق کامل بی‌عدالتی است.

محمدزاده افزود: وزیر علوم باید به این مسئله قائل باشد که دانشجو در کنار مسائل علمی، رسالت سیاسی هم دارد و همچنین استقلال دانشجو را به رسمیت بشناسد، یعنی سیاستگذاری‌ها باید طوری انجام شود که دانشجو ابزار استفاده‌های سیاسی نشود. نباید نگاه امنیتی به دانشگاه حاکم باشد، بلکه باید نگاه فرصت محور در دانشگاه وجود داشته باشد.

 

وی با تأکید براینکه معتقدیم دانشگاه محملی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تربیت انسان‌های خادم به نظام است، گفت: وزارت علوم باید در اعطای مجوز به تشکل‌های دانشجویی دریغ نکند. جنبش عدالت خواه دانشجویی که 10 سال است شکل گرفته همیشه برای دریافت مجوز با مشکل روبرو بوده است. یکی از تقاضاهای ما این است که مجوز تشکل‌ها را بدهند و در مجوز دادن عدالت را رعایت کنند نه اینکه فقط به یک سری از تشکل‌ها مجوز داده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: