وليمه خوردن و داوري درست کردن، با هم جمع نمي شوندامام علی(ع)      
به‌روز شده در: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
پربیننده ترین
کد خبر: ۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
ریحانه ثابت

غریو-ریحانه ثابت/درمباحث خط امام موضوعي كه در اين سال ها كمتر به آن پرداخته شده ومورد غفلت عمدي و بعضا سهوي از سوي مسولين  و متوليان امر قرار گرفته، نگاه حضرت امام به هنر و هنرمند است كه در طي سال هاي حيات پربركتشان به صورت مكرر از سوي ايشان مورد تاكيد واقع شده بود. با مرور اين فرمايشات گهربار متوجه فاصله امروز به اصطلاح هنر و هنرمندان از اين بحث مي شويم و ناچاريم اعتراف كنيم بسياري از آن ها امروز نه تنها فرسنگ ها از اين نگاه و آرمان ها فاصله گرفته اند بلكه در برخي از موارد خلاف آن مسير حركت ميكنند.


بسم الله الرحمن الرحیم


خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌ هاي عشق و شهادت و شرف و عزت سرمايه زوال ‌ناپذير آن گونه هنري است كه بايد، به تناسب عظمت و زيبايي انقلاب اسلامي، هميشه مشام جان زيبا پسند طالبان جمال حق را معطر كند. تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - اسلام ائمه هدي - عليهم السلام- اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت ‌ها باشد. هنري زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه ‌داري مدرن و كمونيسم خون ‌آشام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي‌درد، و در يك كلمه " اسلام آمريكايي" باشد.
 
هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي است. هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعي خود تصوير زالوصفتاني است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مي‌برند. تنها به هنري بايد پرداخت كه راه ستيز با جهان‌ خواران شرق و غرب، و در راس آنان آمريكا و شوروي، را بياموزد. هنرمندان ما تنها زماني مي‌توانند بي‌دغدغه كوله بار مسووليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده‌اند. و هنرمندان ما در جبهه‌ هاي دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملا اعلا شتافتند. و براي خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزي اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بي‌ درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند.


67/6/30
پیام به هنرمندان - روح الله الموسوي الخميني -صحیفه جلد 21



با خواندن این پیام می توان گفت امام غایت هنر اسلامی را ترسیم کردند و این پیام همانند یک نقشه راهی است که ما باید پیش روی خودمان داشته باشیم که راه را گم نکنیم اما متاسفانه همانند بسیاری از صحبت های امام که به آن مراجعه می کنیم عجیب متفاوت و تازه می آیند.
امام در این پیام به ما 9 شاخص می دهند درباره هنر و هنرمند اسلامی و جملات آنقدر واضح و روشن هست که احتیاج به هیچ توضیحی ندارند.
1.به تناسب عظمت و زيبايي انقلاب اسلامي، هميشه مشام جان زيبا پسند طالبان جمال حق را معطر كند.
 
2.صيقل دهنده اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - اسلام ائمه هدي - عليهم السلام
 
3.صيقل دهنده اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت‌ها.
 
4.كوبنده سرمايه ‌داري مدرن و كمونيسم خون ‌آشام و نابود كننده.
 
5.نابودکننده اسلام رفاه و تجمل ، اسلام التقاط،، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي‌درد،
 
6.نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، معضلات اقتصادي، معضلات سياسي، معضلات نظامي.
 
7.ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخكامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.
 
8.تصوير زالوصفتاني است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مي‌برند.
 
9.راه ستيز با جهان ‌خواران شرق و غرب، و در راس آنان آمريكا و شوروي، را بياموزد.

امام در ادامه به رسالت هنرمندان تأکید می کنند و می فرمایند "هنرمندان ما" –یعنی هنرمندان مسلمان- زمانی می توانند کوله بار مسئولیت را زمین بگذارند که: «مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به "حيات جاويدان"رسيده‌اند.» حال "حیات جاویدان" به چه معنا است؟
یعنی تا وقتی که جان دارند باید بایستند و در این جبهه جهاد کنند. حضرت امام می فرمایند باید تا آخرین لحظه از این اسلام  پاسداری کرد. می فرمایند: لحظه ای غفلت و کندی و بی مسئولتی جایز نیست و بسیار روشن مسیر حرکت هنرمندان جامعه را روشن می کنند. چرا بیاییم از خودمان تعریف ارائه بدهیم که هنر فلان است و هنرمند کیست؟ امام در ادامه ی پیام تا پایان همین پیام میفرمایند: «... و "هنرمندان ما در جبهه‌هاي دفاع مقدسمان"اين گونه بودند، تا به ملا اعلا شتافتند. و براي خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزي اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بي‌درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند.» امام شهدا را هنرمند می خوانند  امام می فرمایند: "هنرمندان ما در جبهه ها اینگونه بودند". از نظر امام  هنرمند می تواند هرکسی باشد که حقایق عالم را درک کرده و وظایف خودشان را در مرحله ای بسیار سخت و حساس فهمیدند و در قدم بعد بسیار هنرمندانه تکلیفشان را انجام دادند و نقششان را بازی کردند. در نظر  حضرت امام شهدای ما هنرمند بودند به این دلیل که اگر آنان نبودند امروز چه کسی اسلام را و زیبایی های اسلام را با وجود دشمنی های فراوانی که نسبت به اسلام دارند می دید؟ اگر آنان اسلام را با هنرشان –با جان فشانی- به دنیا نشان نمی دادند چطور می توانستیم شاهد قیام ملت های دنیا بر ناعدالتی و اشرافی گری و خوی فرعونی در این سالها باشیم.
هنر به صرف هنر دارای ارزش نیست چیزی که به هنر ارزش می دهد هسته و ماهیت آن است؛ هنرمند کسی است که به اسلام متعهد است. در نگاه امام هنرمند می تواند هر کسی باشد که وظیفه ی خودش را در نظام هستی –که مستلزم دیدن ظرافت های عالم است و کسی می تواند ظرافت ها را ببیند که ذاتاً هنرمند باشد از شاخصه های امام کاملاً مشخص است که چه هنری مد نظر ایشان است که همان هنر دینی است که : «صيقل دهنده اسلام ناب محمدي -صلي الله عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدي عليهم السلام، صيقل دهنده اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، صيقل دهنده اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت‌ها، كوبنده سرمايه‌داري مدرن و كمونيسم خون‌ آشام و نابود كننده، كوبنده اسلام رفاه و تجمل و ... باشد هنری که امام هنرمندان را به آن دعوت می کند، هنری است که تمام مردم مخاطب آن هستند. البته با رعایت تفاوت های که وجود دارد.
هنری که باید وضعیت تمام قشرها را در نظر بگیرند. نه اینکه هنر خاص طبقه ی مرفه یا هنرهایی که فقط یک عده ی خاصی آن را متوجه می شوند. هنری که به راحتی با تعهدی که نسبت به اسلام و دین خود دارد تمام زوایا اسلام ناب محمدی را نشان دهد.
با توجه به پیام، امام خمینی روی هر هنری که در این چهار چوب قرار نگیرد خط قرمز کشیده اند و آن را قبول ندارند زیرا در بیاناتشان می فرمایند: تنها هنر مورد قبول قرآن است که:  «صیقل دهنده ی اسلام ناب محمدی –صلی الله علیه و آله- و ....» باشد.
و در پایان متاسفانه پس از پیام امام به این پیام توجه نشد در حالی که هنر متعهد همه‌گیر است، امام با این متن کوتاه مانیفست هنر انقلاب را مشخص کردند ولی متاسفانه به دلیل اینکه مدیران همان زمان که بعداً مشخص شد چه نگاهی در حوزه فرهنگی دارند تمایلی نداشتند که این نگاه عملیاتی شود این منشور محقق نشد.
 این شد که زمانی که نیاز بود تجربیات اولیه هنر انقلابی در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد مدیرانی مثلاً در حوزه سینما سرکار بودند فیلم های تحت مدیریتشان با اندیشه‌های امام زاویه داشت و این تفکر ادامه پیدا کرد تا این افراد مذکور به درجات بالاتری در حوزه مدیریت فرهنگی رسیدند و جریان کلی فرهنگ در اختیار آنها قرار گرفت و طبیعی بود که آن نوع نگاه انقلابی که می‌توانست هم جهت با قیام جهانی حضرت امام خمینی(ره) باشد در حوزه هنر شکل نگرفت.  





مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: